Udvidelse af "fuld titel" i dkabm-data

På forespørgsel fra Frederiksberg Bibliotek har vi afprøvet en justering af den fulde titel der udleveres i dkabm fra brønden som dc:title xsi:type="dkdcplus:full". Inden vi sætter ændringen i drift ville jeg lige lodde stemningen for ændringen (som vi ser som en forbedring).

Det drejer sig om at få sæson-oplysninger fra tv-serier på f.eks. dvd med i titeloplysningerne i det lange format.

Eksemplet er titlen (i kort format): "Mad Men. Disc 4", som i dag har nøjagtig samme titel i det lange format. Med ændringen vil det lange format blive: "Mad Men. Disc 4 (Sæson 5)".

Det betyder samtidig at andre såkaldte "identificerende tilføjelser til titlen" (danMarc2 formatets felt 245*ø) vil komme med i titlens lange format i paranteser. Nogle forskellige eksempler:

Le avventure di Pinocchio (Easy readers)

Det syvende barn (mp3)

Dansk pædagogisk tidsskrift (Herlev)

Herkules (Udvidet bonusmateriale)

Elle interiör (Svensk tekst)

Josh Groban : sing 9 hits with a professional band (Pro vocal)

Sidste fortællinger (Moderne retskrivning)

Stolthed og fordom (Ved Joe Wright)

Wallander (Episode 4-6)

Er der indvendinger mod sådan en ændring?

 

Linda Schwartz Karlsen, DBC

Grupper:

Kommentarer

et par spørgsmål fra Aarhus

Lyder umiddelbart som en rigtig god forbedring. Vil det slå igennem alle steder, hvor titlen vises? i søgeresultatet og på den enkelte manifestation? Kan det få konsekvenser for værkmatch?

Svar på Aarhus' spørgsmål

Ja, det vil betyde, at der hvor den fulde titel vises ud fra elementet <dc:title xsi:type="dkdcplus:full"> der vil det slå igennem - men kun for de poster der har været sendt til brønden efter at ændringen er foretaget.

Det samme gælder indekserne - der vil kunne søges på de tilføjede data også, når posten har været (gen-)sendt til brønden.

Det får ingen indflydelse på værkmatch, da matchen ikke foretages ud fra title full.

Ingen indvendinger. Jeg

Ingen indvendinger. Jeg synes, at det lyder som en god idé

vh
René

Ny fuld titel

Jeg tror at jeg konkluderer at der ikke umiddelbart er indvendinger mod at justere den fulde titel så der kommer flere oplysninger med. 

Jeg går i gang med at få det sat i drift.