Personaliseringsidé 5: Brugernes ratings og likes udløser en gevinst

Navn til service:

Brugernes ratings og likes udløser en gevinst : ”Game-ification”

 

Målsætning:

Berigende data
Personalisering skal være med til at få brugerne til at bidrage med berigende informationer og data som kan inddrages i bibliotekets tilbud og materialer.
Pointe: ”Det må godt være sjovt. ”

Beskrivelse/Funktion

Hvordan får vi brugerne tilbage til sitet/hvordan får vi dem til at bidrage? Bragging rights er et begreb der benyttes indenfor computerspilforskning – bl.a. i forbindelse med online computerspil.

Basalt set går det ud på, at folk gerne vil kunne prale overfor hinanden og vise hvor seje de er. Hvis folk får forskellige belønninger baseret på deres handlinger, så vil de være mere villige til at udføre disse handlinger, hvis andre personer får indblik i dette.

Folk kan eksempelvis få achivements/belønninger. Det kan eks. være målt i forhold til:

– Antal lånte romaner

– Antal lånt faglitteratur.

– Antal anmeldelser, som brugere har skrevet

– Antal kommentarer, som brugeren har skrevet

– Antal arrangementer, som brugeren har deltaget i

– Osv.

Kan også sammenkøres med læsekredse/lyttekredse. De kan åbenlyst ”dyste” med hinanden (antal læste romaner, hørt musik, antal skrevne anmeldelser etc. som deres medlemmer har lavet).

Der bør være en decideret oversigt over de romaner, som de har læst + link videre til basen.

 

A. Når en bruger liker, rater, anbefaler materialer på bibliotekets website, samler brugeren point sammen. Når der er anbefalet et vist antal, får brugeren et badge eler et sign på sin profil. Brugeren kan yderligere samle og få point/credit alt efter hvor mange badges, man har.

Hermed kan brugeren til sidst opnå ”ekspert” eller ”lead user” prædikat, når man anbefaler, rater  m.m.

B. Kan følges op med at invitere lead-users til gathering på biblioteket: ”kom og mød  bibliotekets lead-usere” til en snak om xx-emne; Eller lead-usere kan får lov at præge indkøb af nye materialer til biblioteket eller lead-usere inviteres til gæste-blogging på bibliotekets website.

 

Eksempel: en bruger liker fantasy-bøger meget ofte; derfor får vedkommende et ”fantasy-nerd” badge/sign på sin profil. Næste gang samme bruger liker et materiale, vises dette lille bagde sammen med brugeren navn, så andre brugere kan se, at det er en ”fantasy-nerd” der har anbefalet.

 

 

C.  Payoffs: Forlænge lånetid

Mulighed for at få forlænge lånetiden på pt. lånte materialer ved at rate eller anmelde dem - fx via brugerens lånestatusside. Fx 3 dage ekstra lånetid for at rate en bog, eller en uge ekstra for at skrive en anmeldelse.

Alternativt kan man få permanente fordele ved at rate eller anmelde. Således at man får ekstra dages til sin lånetid, for at skrive anmeldelser som andre brugere finder nyttige.

 

Formål med idéen

Give brugeren credit for at være aktiv på websitet, og derved anspore til yderligere aktivitet.  Synliggøre brugeraktivitet.

 

Værdi for brugeren
Få credit for at være aktiv. Give merværdi til de bruger-generede anbefalinger.

 

Information fra brugeren
Opsamling af adfærd på websitet.

 

Tekniske overvejelser

Grupper:

Kommentarer

Gamification

Ting-sites giver mulighed for mange nye funktioner, som (ikke alle) gamle bibliotekssites havde, men spørgsmålet er hvordan vi får folk til at benytte dem – især de funktioner, der stiller krav til at folk selv skal yde noget. Eksempelvis skal vi ikke nødvendigvis tro, at brugerne frådende vil forfatte den ene anmeldelse efter den anden blot fordi det er muligt. Ved at belønne brugerne (bl.a. når de har skrevet anmeldelser), så skaber vi incitament for at flere vil kaste sig over tasterne – netop fordi de får et klap på skulderen. Og ved at andre brugere kan se dette klap, så kan det give endnu mere lyst til at lave en anmeldelse.

Jeg synes, at tanken om at lead-users eksempelvis kan få indflydelse på indkøb samt få lov til at blogge på sitet er rigtig interessant. Det vil give dem et særligt tilhørsforhold til biblioteket, og andre brugere vil få kendskab til deres ekspertise.

Det er dog vigtigt, at et belønningssystem ikke bliver halvhjertet eller plat – det skal designes med omhu og have et seriøst sigte, for ellers vil folk (både bibliotekets personale og brugerne) synes, at det er fjollet.

Der er mange inspirationskilder i forhold til hvordan sådan et belønningssystem kan bygges op. Utallige netfora benytter belønninger og der er også mange gode designtanker at hente indenfor spildesignteori – eks. skal det være nemt at få belønninger i starten (f.eks. får man en godbid, når man har udfyldt hele sin profil, lavet sin første anmeldelse, sin første kommentar, etc.), men derefter kræver det til stadighed mere knofedt (næste anmeldelsesbelønning får man f.eks. først ved tredje anmeldelse, dernæst ved den ottende osv.). Der skal være noget at kæmpe for, så brugeren derved også opnår a sense of achievement.

Stof til eftertanke: Misbrug er altid noget man skal forholde sig til, når giver mulighed for brugerinddragelse, men når man decideret giver folk belønninger for at udføre visse handlinger, så stiger risikoen for at de vil forsøge at udnytte det. Hvis vi går videre med denne personaliseringsidé, så skal vi også forholde os til hvordan vi forhindrer misbrug? Skal anmeldelser eksempelvis checkes for at indholdet ikke bare er noget vås? Og hvad er egentlig misbrug? Er det misbrug hvis en ivrig sjæl låner 50 romaner og afleverer dem en time efter for at booste sin profil? Eller er det blot noget, der ser godt ud på udlånsstatistikken?